PROGRAMOWANIE i WEBMASTERKA

Informacje i porady dla programistów i webmasterów. Wersja bardzo beta

Rotator wielu reklam

Na własne potrzeby napisałem sobie w php rotator reklam. Kod udostępniam może się komuś przyda. Ten prosty rotator ma kilka zalet. Po pierwsze, w łatwy sposób możemy wyświetlać właściwie nieograniczoną liczbę banerów reklamowych. Po drugie, reklamy możemy wyświetlać z różną, sterowaną częstotliwością. Po trzecie, bardzo łatwo dodawać do niego nowe i usuwać już niepotrzebne reklamy. Szczególnie ta druga cecha, czyli sterowanie częstotliwością wyświetlanych reklam, wydaję mi się najbardziej przydatna … powinni go docenić testerzy opłacalności nowododanych reklam, czy Ci którzy się właśnie zapisali do nowych programów typu Tradedoubler, Novem, Webepartners …. ale oceńcie sami

Aby zastosować mój rotator potrzebny nam będzie oczywiście jego kod (jest poniżej) oraz pliki z kodami reklam. Każdy kod reklamy trzymamy w oddzielnym, includowanym pliku.

Kod rotatora reklam jest następujący, można go sobie pobrać poprzez zwykłe copy, zmodyfikować wg. własnych potrzeb i wkleić w swoim pliku, w miejscu gdzie znajduje się kod reklamy, pamiętając o odpowiednim doborze rozmiarów reklam:

[sourcecode language="php"]
$ran=mt_rand(0,9); //tu wybieramy grupę reklam, którą chcemy wyświetlić

//najbardziej dochodowe reklamy, wyświetlamy je najczęściej
if( $ran < 6 )
$pp_tab = array("plik_reklamy_1.html","plik_reklamy_2.html", "plik_reklamy_3.html");

//średniodochodowe albo nowe reklamy aby przetestować
if( $ran >=6 && $ran < 9 )
$pp_tab = array("plik_reklamy_4.html","plik_reklamy_5.html", "plik_reklamy_6.html", "plik_reklamy_7.html");

//tu ostatnia szansa dla słabodochodowych reklam
if( $ran >= 9 )
$pp_tab = array( "plik_reklamy_8.html","plik_reklamy_9.html","plik_reklamy_10.html");

$pp_ix=mt_rand(0,count($pp_tab)-1); //która reklama z wybranej grupy
$pp_file="include/".$pp_tab[$pp_ix]; //stwórz nazwę pliku wraz ze ścieżką (ew. zmień nazwę katalogu)
include $pp_file;
[/sourcecode]

Co trzeba zrobić?
Po pierwsze, kody reklam, które dostaliśmy od dostawcy zapisujemy sobie w oddzielnych plikach. W przypadku w/w kodu pliki nazywają się plik_reklamy_X.html (gdzie X nr.reklamy) ale dobrze je nazwać tak żeby po nazwie można się było domyśleć jakiego reklamodawcy dotyczą, np. bank_ing.html, automoto.html itd. Umieszczam te pliki w oddzielnym katalogu (w wypadku pokazanego tu kodu rotatora nazywa się on „include”) – nie jest to oczywiście konieczne, ale w przypadku dużej ilości plików reklam zapewni nam jako taki porządek.

Po drugie, grupujemy sobie nasze reklamy w kilka kategorii, w zależności jak często (z jakim prawdopodobieństwem) chcemy wyświetlać daną reklamę. W podanym kodzie są to trzy kategorie ale ich liczbę, jeśli to komuś potrzebne, można łatwo zmieniać. Ja stosuje zasadę taką jak w komentarzach do kodu, czyli: najbardziej dochodowe reklamy wyświetlam oczywiście najczęściej (pierwsza grupa), średniodochodowe i nowe wyświetlam rzadziej (2. grupa) i daję jeszcze ostatnią szansę reklamom, które mają marne CTR, jeśli się nie poprawią to je wyrzucam (3. grupa). Gdy już mamy odpowiednio pogrupowane reklamy, nazwy ich plików wstawiamy w odpowiednią tablicę $pp_tab.

Jak działa rotator?
W przypadku podanego kodu rotator wybiera sobie najpierw losową liczbę od 0 do 9 i buduje odpowiednią tablicę pp_tab – jedną z reklam z tej tablicy wyświetli. Jeśli wybrana liczba jest z zakresu 0-5 (ponad połowa wszystkich przypadków) wybieramy pierwszą grupę, jeśli z zakresu 6-8, drugą, a jeśli jest 9-tką, to trzecią. Następnie, już z jednakowym prawdopodobieństwem, wybieramy jedną z reklam z naszej tablicy, ew. dodajemy do niej ścieżkę i includujemy plik z reklamą. Gotowe.

Z jaką częstotliwością będą wyświetlane reklamy?
Tu potrzeba trochę matematyki i rachunku podobieństwa. Zauważmy, że pierwsza grupa reklam będzie losowana z prawdopodobieństwem 6/10 (3/5), druga 3/10, a trzecia 1/10. W pierwszej grupie mamy 3 reklamy, w drugiej 4, w trzeciej 3. Zatem z prostych rachunków wychodzi nam, że reklama z pierwszej grupy będzie wybierana z prawdopodobieństwem 3/5*1/3=3/15, z drugiej 3/10*1/4=3/40, z trzeciej 1/10*1/3=1/30.

Częstotliwością rotowania reklam możemy sterować więc za pomocą zmiany w warunkacj if i liczbą reklam w grupach ale uwaga, jeśli jakaś tablica ma dużo więcej reklam niż inna, to dobrze dobierzmy warunki (if) aby otrzymać to o co nam chodzi. Gdyby 1 tablica zawierała np. 20 reklam, a druga tylko 4, to przy warunkach takich jak podane, konkretna reklama z pierwszej grupy wyświetlałaby się z prawdopodobieństwem 3/5*1/20=3/100, a z drugiej 3/10*1/4=3/40, a 3/40>3/100 więc reklamy z drugiej grupy wyświetlałyby się częściej.

Jak działamy z rotatorem?
Ja co jakiś czas przyglądam się zarobkom z moich reklam, sprawdzam ich CPM i ew. przenoszę reklamę z grupy do grupy. Ma to dość spore znaczenie w przypadku reklam przynoszących większe/mniejsze dochody w pewnych okresach czasu, np. reklamy branży turystycznej są bardziej dochodowe w wakacje i można je przenieść wtedy do grupy 1, a poza tym okresem do drugiej lub trzeciej. Rotator ten też nieźle się sprawdza w przypadku nowych reklam, umieszczamy je sobie w grupie drugiej, po jakimś czasie patrzymy jak tam CPM naszej reklamki, ile sobie pieniążków zarobiliśmy. Jest dobrze to reklama wędruje do pierwszej grupy, jest słabo to do trzeciej itd.

Przykład przydatności rotatora reklam: Za kilka miesięcy będzie Boże Narodzenie i ludzie będą kupować prezenty więc prawdopodobnie duży dochód przynosić będą niektóre sklepy – te reklamy na jakiś czas zawędrują pewnikiem do grupy nr. 1.

Jeden komentarz do “Rotator wielu reklam”


  1. Karol346

    Dzięki ;)

Komentuj

*